Achtste stop: Lijnzaad

Gebroken of ongebroken lijnzaad? Welke moet ik kiezen en welke variant is beter voor je? Kun je lijnzaad onbeperkt eten of is dat niet verstandig? Dit en meer in deze blog over (gebroken) lijnzaad!

Om maar gelijk de eerste vraag te beantwoorden: Gebroken lijnzaad is het beste voor je omdat je lichaam op deze manier de voedzame stoffen eruit kan halen. Wanneer je de zaadjes in zijn geheel opeet, komen deze er op dezelfde manier weer uit omdat het lichaam deze niet verteerd. Gebroken lijnzaad dus! Als je toch ongebroken lijnzaad hebt liggen kun je deze zelf breken met een vijzel of door ze kort in de keukenmachine te doen. Natuurlijk kun je ook gebroken lijnzaad bestellen bij Nutsandmore ;-)

 

Lijnzaad is een zaadje met een nootachtige smaak, waardoor het erg lekker is om toe te voegen aan je pap, kwark, smoothie of salade. Je kunt ze ook gebruiken wanneer je gaat bakken (bijvoorbeeld brood of koekjes), maar het is eigenlijk beter om lijnzaad niet te verhitten. De voedingstoffen gaan dan namelijk verloren en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Het is niet voor niets een superfood en dat willen we graag zo houden. Lijnzaad mag een superfood genoemd worden omdat het calcium, magnesium, kalium en zink bevat. Zink is een onderdeel van enzymen die bijdragen aan de stofwisseling en is nodig bij de opbouw van eiwitten en de groei en ontwikkeling van weefsel. Daarnaast draagt het bij aan een goede werking van het immuunsysteem. Om bijvoorbeeld een verkoudheidje tegen te gaan kunnen we dus best wat lijnzaad eten!

 

Wist je dat lijnzaad vooral wordt gebruikt voor het bevorderen van de stoelgang? Lijnzaad zit namelijk boordevol met vezels. Deze vezels zorgen er ook voor dat suikers minder snel worden opgenomen in het bloed. Daarnaast zorgt het zaadje, net als chiazaad, voor een verzadigd gevoel. Let wel op dat je niet te veel lijnzaad eet om dat verzadigde gevoel te krijgen. Het is niet zo dat alleen het lijnzaad voor een verzadigd gevoel zorgt, dit is vaak in combinatie met het product waaraan je lijnzaad toevoegt. Voedingsexperts raden ook aan om maximaal 15 tot 45 gram lijnzaad per dag te eten!

 

Dit weekend maak ik een smoothie met onder andere lijnzaad en bietjes, wat er voor de rest in gaat blijft nog even een verrassing!

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden