Derde aankomst: Pistachenoten

Vinden jullie het ook zo vervelend dat je pistachenoten nog moet pellen voordat je ze kunt opeten? Vaak krijg ik ze niet allemaal open en kan ik de helft van het zakje niet opeten. Kijk, dan pel ik weer liever doppinda’s aangezien je die wel altijd open krijgt. Maaar, de pistachenoten van Nutsandmore kun je bestellen zonder de bast eromheen. Dat is handig he, hoef je lekker zelf niet te pellen!

Oké, dat je niet meer hoeft te pellen vind ik eerlijk gezegd een uitkomst. Op deze manier kan ik ongestoord pistaches eten zonder er moeite voor te doen. Bij pistachenoten die ik zelf nog moet pellen heb ik vaak ook het idee dat ik teveel zout binnenkrijg. Dat komt omdat ze met zout besprenkeld zijn nadat ze uit kokend water komen om de bast open te krijgen. Te veel zout is niet goed voor je, dus kun je maar beter niet te veel ongepelde pistaches eten.

 

Wist je dat 90% van de vetten in pistachenoten onverzadigd zijn? Dit is het soort vet waar je niet dik van wordt (jaa, kom maar op met die pistaches als snack!). Daarnaast bevatten ze veel proteïnen (eiwitten), net zoals cashewnoten, walnoten en amandelen. Ook zitten ze boordevol vitaminen: 100 gram nootjes bevatten namelijk 150% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid vitamine E en ook vitamine B6 zit voor 131% van de ADH in pistachenoten. Zo bevat de pistachenoot nog veel meer vitamines waar ook ik soms nog nooit van heb gehoord, maar het is in ieder geval uniek dat een voedselproduct over alle belangrijke vitaminen beschikt (en dat in grote hoeveelheden!). Niet alleen vitaminen zijn in grote getalen aanwezig, dit geldt ook voor mineralen. Zo bevat de pistachenoot onder andere koper, ijzer, mangaan en magnesium voor meer dan 30% van de ADH. Een supergezonde noot dus, mits je de rauwe pistachenoot eet. Deze zijn namelijk onbewerkt en bevatten daarom de meeste vitaminen en mineralen!

 

Tenslotte wil ik nog zeggen dat pistachenoten heel veel antioxidanten bevatten. Je weet wel, die zorgen ervoor dat je minder snel ziek wordt. Antioxidanten bestrijden namelijk vrije radicalen in het lichaam. Deze vrije radicalen kunnen voor ziektes zorgen omdat ze cel- en DNA-schade kunnen aanrichten. Als je te weinig antioxidanten eet kan het immuunsysteem niet alle vrije radicalen afweren en is de kans groter dat er ziektes zoals kanker, obesitas en diabetes ontstaan. Zorg dus dat je genoeg antioxidanten binnenkrijgt!

 

Oja, pistachenoten komen oorspronkelijk uit Groot Iran (dit is Iran en Irak samen), maar tegenwoordig komt de pistachenotenboom in heel het Midden-Oosten voor. Ze worden geëxporteerd naar allerlei landen, dus we kunnen vrijwel overal ter wereld genieten van dit onwijs gezonde nootje!

 

Ook zo’n trek gekregen? Bestel deze supernoot dan hier!

 

Dit weekend ga ik een paar daagjes op reis en als voorbereiding daarop maak ik baklava met pistachenoten! Kunnen jullie raden waar ik heenga? 

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden