Negende halte: Walnoten

Kraaakk, kraakk, eindelijk, de bast van de walnoot is eraf! Maar dit lukt niet altijd na 2x kraken, ik vind het altijd een lastig karweitje. Ik vind het een mannenwerkje en ik doe het dan ook niet graag ;-) De oplossing? Gepelde walnoten kopen (bij Nutsandmore bijvoorbeeld)!

Yup, gepelde walnoten dus. Dat is een uitkomst he?! Het scheelt je zo veel tijd, en op deze manier kun je eerder wat walnoten toevoegen aan je yoghurt of gewoon lekker een handje pakken om te snacken!

 

Het schijnt zo te zijn dat de walnoot de meest gezonde noot is die er is. Dit is volgens wetenschappers van de universiteit in Pennsylvania. Als dit waar is, dan eet ik voortaan alleen nog maar walnoten haha. Nee serieus, de walnoot bevat heel veel mineralen waardoor het een gezonde noot is. Onder andere magnesium, dat vooral goed is voor de hersenfuncties. Walnoten lijken qua structuur niet voor niets op onze hersenen! ;-) Daarnaast is het een mineraal dat nodig is voor de botopbouw en dat van belang is voor het goed functioneren van spieren.

 

Net als chiazaad en lijnzaad kunnen walnoten ook zorgen voor een verzadigd gevoel. Dit komt door de vele vezels, eiwitten en vetten die de walnoot bevat. Deze vetten zijn trouwens vooral onverzadigde vetten, die het risico op hart- en vaatziekten verminderen. In de blog over pistachenoten heb ik uitgelegd wat antioxidanten zijn, deze zorgen er namelijk voor dat dat je minder snel ziek wordt. Ook walnoten bevatten deze antioxidanten, maar dan bijna twee keer zo veel dan (onder andere) pistachenoten. Ik heb al van veel mensen gehoord dat ze niet fit zijn, dus neem vanavond een lekker handje cashewnoten! Misschien kun je de verkoudheid nog tegengaan ;-)

 

Oja, cashewnoten zijn ook perfect als tussendoortje! De eiwitten en vetten die erin zitten zorgen ervoor dat de bloedsuikerspiegel niet erg stijgt en dus stabiel blijft. Wanneer je iets zoets eet stijg je bloedsuikerspiegel en als deze dan uiteindelijk weer laag is krijg je weer trek in een tussendoortje, maar door het eten van een handje cashewnoten in plaats van zoetigheid blijf je dit dus voor.

 

Dit weekend maak ik een broodje met pesto, brie, walnoten en honing, yumm! 

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden