Veertiende luchthaven: Gojibessen

Wat vonden jullie van de blog van vorige week over de macadamianoot? Ik zat eraan te denken om vaker vanuit het perspectief van de superfood te schrijven, dit geeft namelijk een net iets andere twist aan de blog. Ik hoor natuurlijk graag wat jullie daarvan vinden! Deze keer gaat de blog over Gojibessen, waar je wellicht nog niet over gehoord hebt (voor mij was deze bes in ieder geval nieuw).

Op bovenstaande foto kun je de gojibessen zien, herken je ze? Ze zijn dus rood en een beetje langwerpig. Als je ze in je mond doet zijn ze best stug zeg maar, maar ze worden wat zachter naarmate je ze eet. Dit gebeurt dus ook wanneer je ze door de yoghurt, smoothie of havermout doet. Ze hebben een klein beetje een zurige smaak, maar dit in combinatie met wat noten door je havermout is ontzettend lekker! Ik zit nu in de warme havermout fase en eet dit al ochtenden achter elkaar met verschillende noten, chia- en lijnzaad, gojibessen, cacao nibs en stukjes appel. De combinatie van de noten, het zure van de gojibessen en het frisse, zoete van de appel is echt ontzettend goed!

 

Wist je dat de gojibes een adaptogeen is? Een adaptogeen betekent dat het een stof is die je lichaam helpt om zichzelf in balans te brengen. Een gojibes is dus een adaptogeen en dat kan je immuunsysteem versterken waardoor je meer weerstand krijgt. Daarnaast zorgen gojibessen ook voor je portie aminozuren. Er zijn namelijk 8 aminozuren die ons lichaam niet zelf kan aanmaken en deze moeten we dus binnenkrijgen via ons voedsel. En wat een verrassing: gojibessen bevatten al deze 8 aminozuren (en zelfs nog meer!) waar ons lichaam niet zelf voor kan zorgen. Aminozuren ontstaan doordat eiwitten in je lichaam worden afgebroken, tot aminozuren dus.

 

Naast de aminozuren bevatten gojibessen ook heel veel vitamines. Onder andere vitamine A, B en C zijn goed vertegenwoordigd. Vitamine A vertraagd veroudering, kan het immuunsysteem stimuleren en is belangrijk voor een scherp zicht. Vitamine B zorgt voor een echte energie boost, dus neem vooral een handje gojibessen wanneer je je niet zo fit voelt. Vitamine C kennen we omdat dit ook heel veel voorkomt in fruit en groente. Vitamine C hebben we nodig voor een goede weerstand, de opname van ijzer en de vorming van bindweefsel.

 

In de blog vertelde ik al dat ik de gojibessen de laatste tijd door m’n ontbijt doe, maar ik vind ze ook heel lekker door zelfgemaakte mueslirepen. Deze heb ik al een paar keer gemaakt en ze vallen bij iedereen goed in de smaak, dus dit weekend zal ik met jullie het recept delen! :-)

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden