Vierde opstap: Chiazaad

Chiazaad, op het eerste gezicht ziet het eruit als een normaal zaadje, maar wanneer je het even laat weken in je smoothie of je yoghurt lijkt het wel een beetje op kikkerdril. Oké, dit is misschien best een vieze vergelijking, maar dit is juist wel heel kenmerkend voor dit zaadje.



Chiazaad is afkomstig van de Salvia Hispanica, die voorkomt in Mexico en familie is van de muntplant. Momenteel wordt chia verbouwt in ook andere landen in Zuid-Amerika en in Australië. De zaadjes werden vroeger al gebruikt door de Azteken als voedsel en zij gebruikten het ook om er medicijnen mee te maken. Vandaag de dag gebruiken we chiazaad vooral door onze smoothie, over ons brood of door de pap, maar er zijn natuurlijk ontzettend veel mogelijkheden om hierin te variëren. Eigenlijk kunnen we deze zaadjes overal doorheen doen!

 

Die kikkerdril waar ik het net over had, dat is ontzettend goed voor je. De geleiachtige structuur zorgt er namelijk voor dat je voor lange tijd een verzadigd gevoel hebt (lijkt me perfect voor het ontbijt of tussendoortje!). Dit is ideaal voor mensen die willen afvallen en ik zeg dan ook: probeer het vooral! Voor iedereen kan het effect natuurlijk anders zijn, net als de bijwerkingen zoals bijvoorbeeld een opgeblazen gevoel, een verstoorde stoelgang of misselijkheid. Dit komt door de vele vezels die de chiazaden bevatten. Let hier dus op bij het gebruik hiervan en bouw zonodig het gebruik op. Weet wel dat 1 tot 3 eetlepels per dag voldoende is!

 

Waarom mogen we chiazaad eigenlijk een superfood noemen? Dit is natuurlijk niet omdat we er misschien van afvallen als we het gelei laten worden. Nee, dit is omdat het grote hoeveelheden vitaminen, mineralen, eiwitten, antioxidanten (wat ik vorige week bij de pistachenoten uitgelegd heb), vezels en calcium bevat. Calcium zorgt voor sterke botten en een goede mondgezondheid en vinden we ook in bijvoorbeeld melk en kaas. Daarnaast zitten er ook veel omega-3-vetzuren in het chiazaad die goed zijn voor onze hersenen én die hart- en vaatziektes helpen te voorkomen.

 

Oké, ook ik heb wat opgestoken na het schrijven van deze blog. Voor mezelf, als fanatieke hardloper (haha, ja zo zie ik het echt), lijkt het mij verstandig om na het hardlopen een schaaltje kwark of een smoothie te eten met wat chiazaad. Vaak ben ik na het rennen namelijk leeg en dan ben je snel geneigd om wat te snacken. Herkennen jullie dit ook bij jezelf of hebben jullie nog tips? Ik hoor het graag! :D

 

Ik ga het deze week gelijk uitproberen, dus houdt de blog van aankomend weekend in de gaten. Wat voor chiapudding ik precies ga maken is nog een verrassing, maar ik kan jullie vertellen dat ik het ga combineren met wat fruit, yumm!

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden