Vijftiende stop: Healthy berry mix

Vandaag schrijf ik een blog vanuit de sneeuw in Frankrijk. Een keer wat anders is ook weleens leuk toch? ;-) Deze keer gaat de blog over de healthy berry mix van NutsandMore. Ben je benieuwd wat hier allemaal in zit? Lees dan snel verder!

Stiekem hebben jullie op Facebook natuurlijk al kunnen zien waar de healthy berry mix uit bestaat, maar jullie hebben vast niet zomaar doorgeklikt en willen vast weten wat ik erover te vertellen heb! Oké de mix bestaat dus uit moerbeibessen, incabessen, gojibessen en cranberries. Hopelijk lees je al een tijdje onze blogs en dan heb je de blogs over de moerbeibessen en cranberries vast al gelezen, want hier heb ik al eerder over geschreven. Vorige week nog heb ik geschreven over de gojibessen, die langere rode besjes. Voor de mensen die de andere blogs nog niet gelezen hebben: geen noot (haha, nood bedoel ik natuurlijk), in deze blog zal ik even kort terugkomen op de eerdere blogs.

 

Over de incabessen heb ik nog geen blog geschreven, dus hier begin ik mee. Wist je dat deze bessen oorspronkelijk uit Zuid-Amerika (uit het Andes gebergte) komen? Aan het eind van de 18e eeuw wisten kolonisten de bes naar Zuid-Afrika (Kaap de Goede Hoop) te exporteren, vandaar dat zij vandaag de dag de grootste producent is van de incabessen. Daar worden de bessen gebruikt om jam van te maken of ze worden gedroogd om vervolgens geëxporteerd te kunnen worden. De incabes heeft een beetje een zoetzure smaak en daarom is het lekker om deze te combineren met bijvoorbeeld yoghurt of kwark of je kunt ze in smoothies of gebak gebruiken. Net als veel andere superfoods bevatten incabessen veel antioxidanten. Naast antioxidanten bevatten de bessen nog meer stoffen die de gezondheid bevorderen. Dit zijn er onder andere twee met een moeilijke naam: polyphenolen en carotenoïden. Deze hebben een positief effect op astma en allergieën en alsof dat al niet genoeg is zijn ze ook belangrijk voor het voorkomen van hart- en vaatziekten.

 

Jullie wisten vast al wel dat cranberries goed zijn om van je blaasontsteking af te komen of het juist te voorkomen. Maar dit is niet het enige waarom je cranberries prima aan je voedingspatroon kunt toevoegen. Ze zijn namelijk ook goed voor het immuunsysteem, helpen het spijsverteringsstelsel en 100 gram cranberries bevat 22% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid voor vitamine C.

 

Moerbeibessen bevatten trouwens nóg meer vitamine C, wel 450 procent van de ADH, veel he! De vitaminen en mineralen die de moerbeien nog meer bevatten helpt het gezichtsvermogen te versterken en de bloeddruk op peil te houden. Ook bevatten de besjes veel vezels, zodat je sneller een verzadigd gevoel zult hebben wanneer je deze door je ontbijt of smoothie gebruikt dan wanneer je dat niet doen.

 

Tenslotte de gojibessen, die net als de incabessen een beetje een zurige smaak hebben. Wist je dat de gojibes een adaptogeen is? Een adaptogeen betekent dat het een stof is die je lichaam helpt om zichzelf in balans te brengen. Een gojibes is dus een adaptogeen en dat kan je immuunsysteem versterken waardoor je meer weerstand krijgt.

 

De combinatie van incabessen, cranberries, moerbeibessen en gojibessen zijn ontzettend goed voor door een schaaltje kwark of yoghurt. Je kunt ze ook pakken als snack als je ’s avonds op de bank zit als je dit lekker vindt!

 

Eind deze week verschijnt er weer een recept (dit keer een klein receptje), met de healthy berry mix dus :-)

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden