Zestiende halte: Pompoenpitten

Eten jullie weleens pompoenpitten? Ik om eerlijk te zeggen niet zo vaak, maar deze week ga ik er wel weer iets lekkers mee maken. Als ik ze eet, doe ik ze meestal door de yoghurt of door een notenmix, maar je kunt ze ook gebruiken in salades en gebruiken bij het bakken van brood of koekjes. In deze blog vertel ik waarom pompoenpitten goed voor je zijn.

 Pompoenpitten behoren tot de meest voedzame voedingstoffen omdat ze ontzettend veel vitamine en mineralen bevatten. Laten we beginnen met Vitamine E, een vitamine die oplosbaar is in vet en belangrijk is als antioxidant. Het beschermt de cellen, celwand, bloedbaan en weefsel en het reguleert de stofwisseling in de cel. Deze vitamine is voor maar liefst 237% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) aanwezig in 100 gram pompoenpitten. Het dagelijkse portie Vitamine E dat aanbevolen wordt is 10 milligram voor mannen en 8 milligram voor vrouwen. De bovengrens voor volwassenen lig op 300 milligram (om dit binnen te krijgen moet je ongeveer 4,5 kilo noten en/of zaden eten!), dus dit betekent dat het geen probleem is om 100 gram pompoenpitten te eten (je komt dan niet boven de grens van 300 milligram Vitamine E uit).

 

Naast de grote hoeveelheid Vitamine E bevatten de pompoenpitten ook veel mineralen. In weinig andere voedingstoffen zitten zoveel mineralen als in de kern van een pompoen, waar de oorsprong ligt van de pitten. Mangaan bijvoorbeeld komt voor 198% van de ADH voor in pompoenpitten. Ook koper is goed vertegenwoordigd met 149%. Als je niet meer weet waar mangaan en koper voor dienen, lees dan de blog over hazelnoten: hierin wordt precies uitgelegd wat deze mineralen zijn. In deze blog leg ik jullie uit wat fosfor is, wat voor 178% van de ADH in 100 gram pompoenpitten zit. Fosfor is een mineraal dat samen met calcium stevigheid geeft aan botten en tanden. Daarnaast is het belangrijk voor de spijsvertering en, de aanmaak van hormonen en het opnemen van voedingstoffen uit voedsel. De ADH van fosfor ligt rond de 600 milligram per dag, met een maximum van 3 gram. Fosfor komt veel voor in frisdrank, vlees en voorverpakte maaltijden. Hier kun je het beste niet te veel van eten, maar neem dit mineraal tot je door natuurlijke fosfor die bijvoorbeeld voorkomt in pitten, zaden en noten.

Zoals ik al zei doe ik pompoenpitten weleens door de yoghurt of een notenmix, ik heb er eigenlijk nog nooit mee gebakken en dit weekend wordt ook de eerste keer dat ik ze door een salade ga gebruiken. In welke combinatie eten jullie pompoenpitten? Ik ben benieuwd!
 

Zo, dat was het weer voor vandaag. Een blog met veel informatie, waarop dit weekend weer een recept zal volgen. Het wordt een bijzondere salade al zeg ik het zelf, met natuurlijk pompoenpitten!

 

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden